Ik pakte in alle vroegte, in de schemer stilletjes mijn spullen in mijn rugzak en stapte vanuit het slaperige hostel naar buiten, waar iedereen al aan de dag begonnen was.
Het station Terminis was gigantisch groot, modern en strak, het leek wel een vliegveld. Wat zo zenuwslopend is aan stations in het buitenland is, dat het eerst al eeuwig duurt voor hoe trein op het scherm verschijnt (moet je ook niet zo vroeg zijn!)en dat je tot een paar minuten voor vertrek in het ongewisse wordt gehouden vanaf welk spoor ie vertrekt, zodat je in een paar minuten met die hele horde mensentegelijk in de juiste wagon moet zitten te komen.
Maar goed, uiteindelijk lukt dat natuurlijk toch en kan je de stress weer loslaten.
Die rust was maar van korte duur, want al snel bleek dat de eerste trein vertraging had en dat de overstaptijd in Milaan terugliep naar 5 minuten! Ik worstelde me tussen de passagiers door naar buiten, holde naar het scorebord om het spoor te zoeken en...... zag dat de trein 60 minuten vertraging had, toen 70, toen 90 en uiteindelijk vertrok de trein 110 minuten te laat, zodat ik de overstap in Frankfurt niet zou gaan halen.
Nee, nóg erger: 'de trein rijdt helaas niet verder dan Basel'. Zoek het uit!
Ik had inmiddels al een ticket in een Flixbus (oh gruwel!) met overstap in Heidelburg geregeld, omdat een treinticket niet lukte via de internationale NS-app, toen ik bij een loket op station Basel tóch nog een vervangend ticket kon regelen, zónder gereserveerde zitplaats.
En nu zit ik in een gezellige bar in de buurt van station Basel mijn tijd stuk te slaan met het schrijven van dit oninteressante gezeur met een biertje en tijd om straks nog iets te eten te scoren!
Broer Gerard liet weten, dat er in de weekendbijlage van de NRC een artikel stond met de titel: 'Treinreizen in Europa is de beste reclame voor vliegen'
De goede bedoelingen van de treinreiziger worden inderdaad wel op de proef gesteld!
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten