woensdag 8 februari 2023

Bach

Ik ben een liefhebber van Barokmuziek én was nog nooit in het Muziekgebouw aan het IJ geweest en Cecilia houdt van Bach, zingt in koren én woont in Amsterdam. 
Toen ik de aankondiging zag van een programma rond Bach in het Muziekgebouw, was het een voor de hand liggend plan om daar met Cecilia heen te gaan. 

Wegens eerder succes besloten we tevoren bij het nabijgelegen drijvende Chinese restaurant Sea Palace af te spreken. We kozen een paar heerlijke vegetarische gerechten, een schaaltje dumplings en een pot jasmijn thee. Met het shared dining concept werd het een gevarieerde maaltijd. 

Het Muziekgebouw ligt nabij het Centraal Station op een schiereilandje in het IJ en is via een loopbrug te voet te bereiken. 
Het was licht, ruim, met veel blank hout en een strakke moderne uitstraling. 

In de Grote Zaal vielen me met name de wanden op, een houten lattenconstructie met erachter geplaatste verlichting. Ook hier veel licht hout, maar de stoelen wel bekleed met klassiek rood fluweel. 


Rondom zicht op het IJ en de lichtjes van Amsterdam

We bezochten de tweede avond van een drieluik met de naam 'De wegen van Bach', een project van het Franse barokensemble Pygmalion, gedirigeerd door de jonge dirigent Pichon, die volgens de recensies 'de kunst verstaat Bach wakker te kussen". De eerste avond ging over de muzikale voorvaderen van Bach.
Déze avond heette 'De meesters van Bach'. Er werd muziek gespeeld en gezongen van 17e eeuwse componisten die hem beïnvloed hebben in zijn muzikale ontwikkeling. De voorstelling eindigde met de uitvoering van zijn eerste cantate uit 1707, hij was toen 22 jaar oud. 
Er werd prachtig gezongen door het koor en verschillende solisten. 

De derde voorstelling van het drieluik ('naar Lübeck') volgt in april en gaat over "de definitieve wording van het fenomeen Bach" door de verdere muzikale ontwikkeling die hij als twintiger in die muziekstad doormaakte. 


Wat is er toch veel moois te beleven! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten